Doorgaan naar hoofdcontent

Nachtelijke herinneringen

Hoe begin je een eerste blog in een nieuw jaar? Afgezaagd? Of ga je gewoon schrijven? Ik heb besloten dat ik het maar gewoon afgezaagd doe, door iedereen een gelukkig en fijn 2022 te wensen. Ik hoop dat al onze wensen waarheid mogen worden dit jaar. Zo dat was het begin. Afgezaagd misschien, maar het geeft wel een prettig gevoel. Welkom allemaal in het jaar 2022 waarin ik hoop verder te gaan zoals ik in de afgelopen tijd aldoor heb gedaan. Schrijven over datgene wat me in mijn hoofd bezighoudt, en wat ik daardoor wil delen. 

De tweede nacht van dit nieuwe jaar was er direct één die direct in het boek der vergetelheid mag wat mij betreft. Al waren de herinneringen die boven kwamen wel grappig. Bleek ik toch nog meer te weten over vroeger dan ik dacht. Maar dat was ook het enige voordeel. Want zoals jullie vast uit eigen ervaring weten, is er niets vervelender dan niet in slaap kunnen komen. Ook al ben je moe genoeg, maar het lichaam wil niet. Bij mij gaat het dan zo dat direct mijn gedachten de vrije loop nemen. Normaal gesproken gaan mijn gedachten dan allerlei vagen dingen bedenken. Beleef ik in gedachten allerlei avonturen die ik graag wil meemaken, maar nooit zal meemaken. En dat levert weer extra energie, en dus slaap ik nog later. 

Gisteravond was het iets anders. Het was wel zo dat ik niet in slaap kon komen, maar mijn gedachten namen me mee terug naar mijn jeugd. Naar de dingen die ik meemaakte voordat we verhuisden. De nieuwbouw die we bezochten, de karpers die we probeerden te vangen. Het verstoppen wat sommige va mijn vriendjes deden. Dit omdat ze een hut hadden waar ik het bestaan nog niet van wist. De snoep die we kochten van 50 cent. De blikjes drinken die wel haalden bij de winkel omdat we weer eens wat geld hadden gevonden. De stiekem gerookte sigaretten achter in de hut. Het brandje wat we hebben gestookt langs de spoorbaan. Mijn gedachten kwamen langs mijn hele jeugd. Alle leuke en minder leuke dingen kwamen voorbij.

Er kwam ook voorbij dat ik brood mocht halen bij de bakker. Dit was van ons huis ongeveer een 10 minuten fietsen voor een kleine jongen. Ik kan me herinneren dat het op een woensdagmiddag was, en dat één van de broden in een blauwe zak zat. Dit brood was nog warm, en volgens mij was het een witbrood. Samen met een vriendje opgehaald en terug naar huis fietsen. Onderweg eerst het kapje opgegeten, daarna het plakje wat daarvoor zat, en zo ging het door. Kan me niet herinneren dat we langzamer fietsen als anders, maar wel dat het brood heel snel ging. Bij thuiskomst bleek dat er van het witbrood niet veel meer over was. Volgens mij was de reactie van mama ook precies wat je ervan mocht verwachten en heb ik dat niet gesnapt. Immers ik had toch gegeten? En dat was toch de bedoeling? Er staat me ook iets bij dat ik tegen het desbetreffende vriendje heb gezegd dat mama het niet erg vond en het wel zou snappen....

De glimlach op mijn gezicht is zo groot dat ik bijna hardop begin te lachen. Dit zijn echt de mooie herinneringen. Met dat ik hieraan denk, denk ik ook terug aan de busreizen naar Leens. Alleen en later met één van m'n broertjes. En de glimlach blijft op mijn gezicht. Deze herinneringen komen nu en zijn er niet geweest gisteravond, maar het is wel leuk en fijn om er even aan terug te denken. 

Uiteindelijk ben ik in slaap gevallen, maar ik heb verdorie geen herinnering aan de herinnering waarbij dit gebeurde. Schijnbaar was de ontspanning door het hier aan denken zo groot dat mijn lichaam zich overgaf aan de slaap. Misschien was ik wel op bezoek bij een van de "oom en tantes" die we in die tijd rijk waren. Moe en voldaan... Maar misschien ben ik wel in slaap gevallen na de herinnering aan het enige doelpunt wat ik ooit met mijn hoofd heb gescoord. Ik weet het niet, het was fijn en ik heb heerlijk geslapen totdat de wekker ging en ik dacht nu al?

En nu schrijf ik het voor de lezer op, en hoop ik dat je in gedachten zelf terug gaat naar die prettige herinneringen. Ik hoop dat je ze vandaag kunt vasthouden? Want dan zal de wereld er weer een klein beetje mooier uitzien, en begint het jaar gewoon weer goed. Schijnt de zon voor jou en mij een beetje meer en mooier. Op naar een een mooi, gelukkig, gezond en heel fijn 2022.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zonnehulp voor grijze wolken

 Vandaag weer ervaren dat het liedje wat Henny Huisman zingt bij de surprise show niet klopt. Het onverwachte is niet altijd de mooiste prijs. Het is vaak het diepste dal wat je kan overkomen. Of het brengt je even compleet van slag en ver weg in de gedachten. Mij leidde het vandaag gedurende een half uur even goed af van mijn werk. Het werd nog extra benadrukt omdat ik op de fiets heel erg bij mijzelf gekomen was. Net had ervaren dat ik over bepaalde dingen heen ben. Dat ik daar voor mijzelf grapjes over kan maken. En dan komt er zo'n bericht. Ik snap het niet, laat staan dat ik het begrijp.  Nu hoor ik jullie denken: Waar gaat het over? Maar omwille van mijzelf en anderen ben ik niet van plan hierover uit te weiden. Ik wil alleen schrijven over het feit dat sommige onverwachte dingen kunnen leiden tot mooie dingen, maar dat ik tot op heden vaak het tegenovergestelde ervaar. Dat het juist brengt waar ik niet van uitgegaan ben. En juist daardoor kwam ik in diepe zwarte gaten terech

Het einde van het perron

Met het gevaar dat het verkeerd uitgelegd gaat worden ben ik deze keer begonnen aan deze blog. Ik heb namelijk het gevoel dat ik aan beland ben op het einde van het perron. De trein is even terug al gestopt. Ben uit gestapt en heb de laatste meters per voet afgelegd. Uiteindelijk ging dit niet zo snel als toen ik in de trein zat, maar ben er wel gekomen. Nu sta ik op het het randje van het perron en staar. Staar in de leegte die ik voor mij zie. Er liggen rails maar er rijden geen treinen. Achter mij is het een drukte van belang, mensen die in en ut de treinen springen die aankomen en vertrekken. Maar ik zie ze niet rijden. Er komt geen trein achterop of voorbij, het is stil voor mij uit. Is dit nu het einde van mijn carrière? Ben ik nu klaar? Is er geen nieuwe uitdaging? Ik heb afgelopen weekend net een droom uitgesproken tegen de jongste, en nu zie ik mijzelf hier staan. Beetje dubbelop. Ik hoor geweldige muziek voorbijkomen op GNR en op SevenFM, maar het heeft deze keren geen invloe

Dankzij de broers

 In mijn gedachten ben ik al heel erg ver met deze blog, maar nu ik er aan wil beginnen heb ik helemaal niets meer in gedachten. Heb ik zoals zo vaak helemaal niets om over te schrijven, en dat terwijl er zoveel om ons heen gebeurd. Iets met plastic en geld, iets met stikstof, boeren, politici en ga zo maar door. Maar dat is niet mijn stiel van van schrijven. Neeh het moet gaan over mijzelf of wat mij bezighoudt. Grrrrrr hier kan ik niet tegen. Dit is net zoiets als het resultaat van het papa helpen met de lekkerij in zijn vogelhok.  Mijn jongste broer heeft een mooi nieuw dak op de volière gelegd. Het oude was af en eerlijk is eerlijk hij heeft dit goed gedaan. Echter blijkt er nu met de regen een beetje lekkerij te zijn bij de toegangsdeur. Hier drupt het hard en als het zo blijft dan gat het ten koste van de deur. Mijn vader belt hem op om te vragen of hij dit wil komen repareren want hij wil zijn deur graag behouden. Broertje komt gaat aan de slag, maar ziet het even niet meer. Nie