Doorgaan naar hoofdcontent

Weerspiegelend water

Het stormt, de wind giert om en soms door het huis. De deuren klapperen, en af en toe beuken ze in de sponningen. Als ik naar buiten kijk dan zie ik wolken hard door de lucht schieten. Bomen die hun takken nu al buigen, en misschien straks wel afknappen. En binnen? Binnen is het heerlijk warm, is er behalve mijn spiegeltje niemand in de kamer en geniet ik van de muziek die ik heb opgezet. Nog maar even geleden was en wel opwinding in huis. Want buiten in ons vogel potje met pindakaas bleek een muis zich schuil te houden. Zich lekker tegoed aan het doen aan de pindakaas van de vogels, en ondertussen heerlijk beschut tegen de regen en eventuele rovers. Toen de jongste naar buiten ging om deze muis te aanschouwen, bleef deze ook heerlijk zitten. Toen papa echter kwam om een foto te schieten verdween de muis schielijk in het riet wat tussen de beide schuttingen zit. Best wel gemeen, want ik had zulk een mooie foto in gedachten. De opwinding in huis was een korte storm, en na nog enige waarschuwingen over het niet openlaten van de achterdeur verdween de opwinding.

Ondertussen zit ik nog steeds met mijn spiegeltje in de kamer, waait het nog steeds hard en denk ik zou het goed gaan? Zullen de schuttingen blijven staan? Zal iedereen die ik ken en nog onderweg moet veilig thuiskomen? De wolken schieten nog steeds voorbij en de muziek klinkt nog steeds in huis en mijn gedachten dwalen al verder af. Dwalen naar de vergelijking van deze storm met de dingen die wij storm in ons leven noemen. Stormen die ons benauwen en verstikken, waar soms heel veel schade van komt, maar die soms ook niet meer zijn dan een paar spetters uit een glas water. Het zou voor mij persoonlijk wel een zegen zijn als de stormen in mijn leven zich op dezelfde wijze als deze storm zouden aandienen. Als de waarschuwingen ook op eenzelfde wijze door zouden komen. Volgens mij wordt mijn leven dan een stuk aangenamer. Misschien zelfs de levens van mijn omgeving ook wel. Echter hoop ik dan wel dat ze niet zo lang duren als nu. Dat het na 24u toch wel over is. Het mooie van deze metafoor is ook dat het water na de storm spiegelglad kan zijn. Geen rimpeltje die je ziet. Weerspiegelingen van alles wat er aan de randen van het water is, van de horizon die zichtbaar is. Blauwe luchten of een sterrenhemel die al zijn geheimen in de spiegel blootgeeft.

Mijn gedachten alten mij nu heel erg mooie dingen zien, en ik heb gewoon zin aan het moment dat ik weer in rustig vaarwater terecht gekomen ben. Dat ik weer dat rimpelloze water ben wat alles weerspiegelt. Van veraf zien we dan de boot aankomen die het water doormidden klieft, die voor rimpelingen zorgt die uitdoven tot kleine golfjes die de kust niet eens bereiken. En na die tijd is het weer die mooie gladde spiegel. Wat een rust, wat een kalmte, wat een genot om dit te zien.

Helaas, mijn gedachten worden ruw verstoort doordat iemand de trap komt aflopen. Ik kijk naar buiten en zie dat de wind nog steeds met de schutting aan het vechten is. Kijken wie de sterkste is, tot nu toe is het gelijkspel. De wolken rennen ook nog steeds langs de hemel, en ik hoor af en toe het fluiten van de wind. Een rilling trekt langs m'n benen omhoog. De deur staat met 1-0 achter want ze laat een beetje wind door een kiertje komen. Mijn spiegeltje slaapt nog steeds, en de muziek speelt nog steeds. Mijn mooie gedachten hebben mij verlaten, dus ik stop nu maar. Ik hoop dat ik straks, vlak voordat de storm volledig losbarst, nog even weer een klein glimpje op kan vangen van dat mooie rimpelloze water waarin alles weerspiegelt.
     

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zonnehulp voor grijze wolken

 Vandaag weer ervaren dat het liedje wat Henny Huisman zingt bij de surprise show niet klopt. Het onverwachte is niet altijd de mooiste prijs. Het is vaak het diepste dal wat je kan overkomen. Of het brengt je even compleet van slag en ver weg in de gedachten. Mij leidde het vandaag gedurende een half uur even goed af van mijn werk. Het werd nog extra benadrukt omdat ik op de fiets heel erg bij mijzelf gekomen was. Net had ervaren dat ik over bepaalde dingen heen ben. Dat ik daar voor mijzelf grapjes over kan maken. En dan komt er zo'n bericht. Ik snap het niet, laat staan dat ik het begrijp.  Nu hoor ik jullie denken: Waar gaat het over? Maar omwille van mijzelf en anderen ben ik niet van plan hierover uit te weiden. Ik wil alleen schrijven over het feit dat sommige onverwachte dingen kunnen leiden tot mooie dingen, maar dat ik tot op heden vaak het tegenovergestelde ervaar. Dat het juist brengt waar ik niet van uitgegaan ben. En juist daardoor kwam ik in diepe zwarte gaten terech

Het einde van het perron

Met het gevaar dat het verkeerd uitgelegd gaat worden ben ik deze keer begonnen aan deze blog. Ik heb namelijk het gevoel dat ik aan beland ben op het einde van het perron. De trein is even terug al gestopt. Ben uit gestapt en heb de laatste meters per voet afgelegd. Uiteindelijk ging dit niet zo snel als toen ik in de trein zat, maar ben er wel gekomen. Nu sta ik op het het randje van het perron en staar. Staar in de leegte die ik voor mij zie. Er liggen rails maar er rijden geen treinen. Achter mij is het een drukte van belang, mensen die in en ut de treinen springen die aankomen en vertrekken. Maar ik zie ze niet rijden. Er komt geen trein achterop of voorbij, het is stil voor mij uit. Is dit nu het einde van mijn carrière? Ben ik nu klaar? Is er geen nieuwe uitdaging? Ik heb afgelopen weekend net een droom uitgesproken tegen de jongste, en nu zie ik mijzelf hier staan. Beetje dubbelop. Ik hoor geweldige muziek voorbijkomen op GNR en op SevenFM, maar het heeft deze keren geen invloe

Dankzij de broers

 In mijn gedachten ben ik al heel erg ver met deze blog, maar nu ik er aan wil beginnen heb ik helemaal niets meer in gedachten. Heb ik zoals zo vaak helemaal niets om over te schrijven, en dat terwijl er zoveel om ons heen gebeurd. Iets met plastic en geld, iets met stikstof, boeren, politici en ga zo maar door. Maar dat is niet mijn stiel van van schrijven. Neeh het moet gaan over mijzelf of wat mij bezighoudt. Grrrrrr hier kan ik niet tegen. Dit is net zoiets als het resultaat van het papa helpen met de lekkerij in zijn vogelhok.  Mijn jongste broer heeft een mooi nieuw dak op de volière gelegd. Het oude was af en eerlijk is eerlijk hij heeft dit goed gedaan. Echter blijkt er nu met de regen een beetje lekkerij te zijn bij de toegangsdeur. Hier drupt het hard en als het zo blijft dan gat het ten koste van de deur. Mijn vader belt hem op om te vragen of hij dit wil komen repareren want hij wil zijn deur graag behouden. Broertje komt gaat aan de slag, maar ziet het even niet meer. Nie