Doorgaan naar hoofdcontent

Eindejaars post

Zo aan het einde van het jaar, vlak voor de kerstdagen begint er ook bij mij iets van bezinning te komen. Nadenken over het afgelopen jaar. Nadenken of ik alles wat we in het afgelopen jaar gedaan hebben, en hebben meegemaakt nog weet. En eerlijk gezegd, ik ben voor mijn gevoel een heleboel kwijt. We hebben zoveel individuele dingen gedaan, dat het ook bijna onmogelijk is om alles nog te weten. We hebben zoveel dingen meegemaakt dat ik niet meer weet wat echt is en wat niet. Dus ik houd me maar vast aan alle dingen die ik nog wel weet. Die geweldige vakantie in Lissabon, die lange fietstocht alleen, het uit eten. Het spontaan naar Lauwersoog gaan omdat we geen zin aan koken hadden. Een kleine greep uit alle mooie dingen. En eerlijk is eerlijk, ik word er heel blij van. Ik geniet direct weer na nu ik deze dingen heb genoemd. En dan heb ik nog niet eens genoemd dat ik dit jaar voor het eerst door de 5000 kilometer op de fiets ben gegaan. Alles met elkaar is het een gewoon een top jaar geweest.

Echter kent het top jaar ook een keerzijde. Want aan de buitenkant leek alles wel prima, maar schijn kan bedriegen. Sommige dingen moet je gewoon niet voorbij de voordeur laten gaan. Die moeten gewoon binnenshuis blijven. Hoe moeilijk dit ook kan zijn, toch is het verstandig om het te doen. Natuurlijk hulp erbij zoeken is geen probleem, maar ga het niet aan de grote klok hangen. Je hoeft niet iedereen deelgenoot te maken van alles wat je meemaakt. Zijn er dan zoveel dingen gebeurd die niet naar buiten hoeven komen? Hoor ik jullie nu vragen. Ach lees de blogs van het afgelopen jaar nog eens door, is mijn antwoord. Dan merk je in mijn schrijven dat het met pieken en dalen is geweest dit jaar. En er waren diepen dalen bij kan ik wel vertellen.
Maar hoe diep ook? We zijn er uit geklommen en zijn nu waar we zijn. Nadenkend over het afgelopen jaar.

Het is echt een topjaar geweest? Ballonvaart gemaakt. Veel gecrewd, mooie foto's gemaakt. De schoonheid der dingen mogen ervaren. Liefde van mensen ervaren. Bemoedigingen gekregen op momenten dat ik het niet verwachte. Dingen ondernomen waarvan ik niet wist dat ik dat ook kon. Veel geschreven. Veel nagedacht. Veel gezegd, en daarmee te weinig m'n mond gehouden. EN nog altijd is mijn vrouw bij mij. En je kids dan? Mijn kinderen? Wat zal ik daarvan zeggen? Soms zijn ze heel blij met me geweest en op andere momenten konden ze me wel schieten. En waar is dat niet zo?!

Ik word zo langzaam aan zelfs een beetje weemoedig van het schrijven. Want het gaat van heel positief naar negatief. Van heel mooi naar iets minder fraai. Van heel hoog naar heel laag. Daar kan mijn hoofd, of beter mijn hersenpan niet zo goed tegen. Want waarom moet tegenover elk positief ding ook iets negatiefs staan? Kan er niets moois gebeuren zonder dat het ingehaald wordt door een negatief gebeuren? Ik ben daarmee ook niet tevreden over deze blog. Ik wilde heel ergens anders over schrijven maar dit is eruit gekomen. Ik wilde alleen het positieve benoemen, maar voel het negatieve nu opkomen. Eigenlijk voel ik me een batterij bedenk ik me nu. Zo'n batterij die heel lang meegaat, maar zomaar opeens stopt. Er mee ophoudt omdat hij leeg is. Alleen nog maar een negatieve inhoud heeft. Niet langer gebruik kan maken van de positieve invloeden. Zo voel ik mij...

Ik wil nog niet leeg zijn dus ik denk maar gauw aan de super vakantie die we mochten meemaken in Duitsland. Denk aan het feit dat we weer een jaar gezond mochten doorkomen. Elke dag weer bij elkaar terug mochten komen. Wat een Zegen! Wat een Liefde.
En nu ik dit allemaal zo heb opgeschreven laadt mijn batterij ook weer op. Kan ik mijn licht weer laten schijnen. Ben ik weer blij geworden. Dit schrijven werkt dus echt therapeutisch. Wat heerlijk, ik hoop dat ik jullie ook weer positief heb kunnen maken. Kijk zelf ook eens terug in het afgelopen jaar. Wordt je dan blij? Of is het heel donker? Is het laatste het geval? Zoek een lichtje op! Want het is zo fijn om in het licht te leven, en niet in het donker.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zonnehulp voor grijze wolken

 Vandaag weer ervaren dat het liedje wat Henny Huisman zingt bij de surprise show niet klopt. Het onverwachte is niet altijd de mooiste prijs. Het is vaak het diepste dal wat je kan overkomen. Of het brengt je even compleet van slag en ver weg in de gedachten. Mij leidde het vandaag gedurende een half uur even goed af van mijn werk. Het werd nog extra benadrukt omdat ik op de fiets heel erg bij mijzelf gekomen was. Net had ervaren dat ik over bepaalde dingen heen ben. Dat ik daar voor mijzelf grapjes over kan maken. En dan komt er zo'n bericht. Ik snap het niet, laat staan dat ik het begrijp.  Nu hoor ik jullie denken: Waar gaat het over? Maar omwille van mijzelf en anderen ben ik niet van plan hierover uit te weiden. Ik wil alleen schrijven over het feit dat sommige onverwachte dingen kunnen leiden tot mooie dingen, maar dat ik tot op heden vaak het tegenovergestelde ervaar. Dat het juist brengt waar ik niet van uitgegaan ben. En juist daardoor kwam ik in diepe zwarte gaten terech

Het einde van het perron

Met het gevaar dat het verkeerd uitgelegd gaat worden ben ik deze keer begonnen aan deze blog. Ik heb namelijk het gevoel dat ik aan beland ben op het einde van het perron. De trein is even terug al gestopt. Ben uit gestapt en heb de laatste meters per voet afgelegd. Uiteindelijk ging dit niet zo snel als toen ik in de trein zat, maar ben er wel gekomen. Nu sta ik op het het randje van het perron en staar. Staar in de leegte die ik voor mij zie. Er liggen rails maar er rijden geen treinen. Achter mij is het een drukte van belang, mensen die in en ut de treinen springen die aankomen en vertrekken. Maar ik zie ze niet rijden. Er komt geen trein achterop of voorbij, het is stil voor mij uit. Is dit nu het einde van mijn carrière? Ben ik nu klaar? Is er geen nieuwe uitdaging? Ik heb afgelopen weekend net een droom uitgesproken tegen de jongste, en nu zie ik mijzelf hier staan. Beetje dubbelop. Ik hoor geweldige muziek voorbijkomen op GNR en op SevenFM, maar het heeft deze keren geen invloe

Dankzij de broers

 In mijn gedachten ben ik al heel erg ver met deze blog, maar nu ik er aan wil beginnen heb ik helemaal niets meer in gedachten. Heb ik zoals zo vaak helemaal niets om over te schrijven, en dat terwijl er zoveel om ons heen gebeurd. Iets met plastic en geld, iets met stikstof, boeren, politici en ga zo maar door. Maar dat is niet mijn stiel van van schrijven. Neeh het moet gaan over mijzelf of wat mij bezighoudt. Grrrrrr hier kan ik niet tegen. Dit is net zoiets als het resultaat van het papa helpen met de lekkerij in zijn vogelhok.  Mijn jongste broer heeft een mooi nieuw dak op de volière gelegd. Het oude was af en eerlijk is eerlijk hij heeft dit goed gedaan. Echter blijkt er nu met de regen een beetje lekkerij te zijn bij de toegangsdeur. Hier drupt het hard en als het zo blijft dan gat het ten koste van de deur. Mijn vader belt hem op om te vragen of hij dit wil komen repareren want hij wil zijn deur graag behouden. Broertje komt gaat aan de slag, maar ziet het even niet meer. Nie