Doorgaan naar hoofdcontent

Biddag voor Gewas en Arbeid

Biddag voor Gewas en Arbeid de christelijk benaming voor de dag van vandaag. Als je het googelt krijg van o.a. dit te lezen: Veel kerken houden op dankdag een extra kerkdienst, soms voorafgegaan door een gezamenlijke maaltijd. Protestantse kerken kennen ook een Biddag voor Gewas en Arbeid. Tijdens deze dag, die jaarlijks plaatsvindt op de tweede woensdag van maart, vragen gelovigen God om zijn zegen over hun werk. Als je Wikipedia raadpleegt: Biddag voor Gewas en Arbeid en Dankdag voor Gewas en Arbeid zijn twee gedenkdagen in het protestantisme in Nederland, waarin er speciaal gebeden (in het voorjaar) en gedankt (in het najaar) wordt voor de oogst en het werk.

Voor mij en mijn gezin betekend het dat wanneer we niet aan het werk zijn, dat we na 's avonds naar de kerk gaan. Dat we daar samen met de kerkelijke gemeente vragen om een zegen voor het komende groei en bloei seizoen. Vragende om een goede oogst zodat er altijd en voor iedereen voldoende voedsel beschikbaar is. 

Dit jaar is het een speciale biddag. Speciaal omdat we allebei een nieuwe baan hebben. Hetgeen een nieuwe start betekend. Nieuwe dingen met zich mee brengt. Nieuwe kansen en opties. Eigenlijk allemaal best wel spannend. En eerlijk is eerlijk ik denk daar vanavond in de kerk vast over na. Want ik ben in mijn huidige baan eigenlijk al begonnen met afscheid nemen. Stukjes werk overdragen aan collega's. Werkopdrachten zo aannemen dat ik er straks in mijn nieuwe baan profijt van kan hebben. Geen langdurige klussen meer oppakken omdat het bijna 1 april is. Dus ik ben er echt wel mee bezig. Ook op de nieuwe werkplek worden de voorbereidingen getroffen, dus het is echt wel een dingetje aan het worden. 

Daarmee vind ik het echt heel bijzonder om dan op deze dag een moment te krijgen waarin er reflectie gaat plaatsvinden. Reflectie naar hoe je denkt dat alles tot je komt. Ben je er van overtuigt dat alles door eigen werken naar je toe komt? Of ben je er van overtuigt dat er toch enige leiding is van God, heelal of wat voor soort universum? Ik vind het fijn om terug te kunnen vallen op iets wat mij rust geeft. Iets wat mij vertrouwen geeft dat het gaat zoals van te voren bepaald, maar niet voor mij zichtbaar. En daardoor ben ik mij er deze keer extra bewust van dat het Biddag voor Gewas en Arbeid is.

Voor het eerst in al die jaren zal ik denk ik in de dienst nadenken over wat de komende periode voor periode gaat zijn. Zal ik gaan vragen of alles goed mag gaan.

Nog veel meer bijzonder vind ik het feit dat ik dit nu op deze wijze deel. Want zo vaak heb ik middels dit medium hier niet over gesproken. Misschien komt het wel omdat ik dankbaar ben dat ik grot gebracht ben in de kerk. Dat ik daar nu, na zoveel jaren een eigen manier van zijn heb opgebouwd. Ik weet het niet. Ik vind het fijn om vandaag dit met jullie te kunnen delen. Ook al ben ik mij er ook direct van bewust dat in mijn omgeving er vandaag mensen zij die helemaal niet stil willen staan bij de komende tijd. Want ze weten dat er verschrikkelijke dingen aan staan te komen. Ook al weet ik dat er ook vandaag mensen naar een graf toe zullen moeten gaan. Afscheid moeten nemen. Ik weet het, maar toch... Het is en blijft een dag waarbij als je het wilt je stil kunt staan. Stil kunt staan bij wat gaat de toekomst brengen? Vind ik mij nieuwe baan leuk? Zal ik een vriend/vriendin vinden? Ga ik eindelijk een woning vinden? Houd ik mijn baan?

Biddag voor Gewas en Arbeid 2024. Ik ben me nog nooit zo bewust geweest dat we als kerkmensen deze dagen hebben ingesteld om juist bij dit soort dingen stil te staan. Ik wens je toe dat je even stil mag staan vandaag bij de dingen die komen gaan. Dat je, ook al gaat het zwaar worden, de mooie dingen alvast mag zien en dat je vervolgens aan het einde van de periode dankbaar achterom kunt kijken en kunt zeggen wat ben ik blij dat ik er toen even bij heb stil gestaan.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zonnehulp voor grijze wolken

 Vandaag weer ervaren dat het liedje wat Henny Huisman zingt bij de surprise show niet klopt. Het onverwachte is niet altijd de mooiste prijs. Het is vaak het diepste dal wat je kan overkomen. Of het brengt je even compleet van slag en ver weg in de gedachten. Mij leidde het vandaag gedurende een half uur even goed af van mijn werk. Het werd nog extra benadrukt omdat ik op de fiets heel erg bij mijzelf gekomen was. Net had ervaren dat ik over bepaalde dingen heen ben. Dat ik daar voor mijzelf grapjes over kan maken. En dan komt er zo'n bericht. Ik snap het niet, laat staan dat ik het begrijp.  Nu hoor ik jullie denken: Waar gaat het over? Maar omwille van mijzelf en anderen ben ik niet van plan hierover uit te weiden. Ik wil alleen schrijven over het feit dat sommige onverwachte dingen kunnen leiden tot mooie dingen, maar dat ik tot op heden vaak het tegenovergestelde ervaar. Dat het juist brengt waar ik niet van uitgegaan ben. En juist daardoor kwam ik in diepe zwarte gaten terech

Het einde van het perron

Met het gevaar dat het verkeerd uitgelegd gaat worden ben ik deze keer begonnen aan deze blog. Ik heb namelijk het gevoel dat ik aan beland ben op het einde van het perron. De trein is even terug al gestopt. Ben uit gestapt en heb de laatste meters per voet afgelegd. Uiteindelijk ging dit niet zo snel als toen ik in de trein zat, maar ben er wel gekomen. Nu sta ik op het het randje van het perron en staar. Staar in de leegte die ik voor mij zie. Er liggen rails maar er rijden geen treinen. Achter mij is het een drukte van belang, mensen die in en ut de treinen springen die aankomen en vertrekken. Maar ik zie ze niet rijden. Er komt geen trein achterop of voorbij, het is stil voor mij uit. Is dit nu het einde van mijn carrière? Ben ik nu klaar? Is er geen nieuwe uitdaging? Ik heb afgelopen weekend net een droom uitgesproken tegen de jongste, en nu zie ik mijzelf hier staan. Beetje dubbelop. Ik hoor geweldige muziek voorbijkomen op GNR en op SevenFM, maar het heeft deze keren geen invloe

Dankzij de broers

 In mijn gedachten ben ik al heel erg ver met deze blog, maar nu ik er aan wil beginnen heb ik helemaal niets meer in gedachten. Heb ik zoals zo vaak helemaal niets om over te schrijven, en dat terwijl er zoveel om ons heen gebeurd. Iets met plastic en geld, iets met stikstof, boeren, politici en ga zo maar door. Maar dat is niet mijn stiel van van schrijven. Neeh het moet gaan over mijzelf of wat mij bezighoudt. Grrrrrr hier kan ik niet tegen. Dit is net zoiets als het resultaat van het papa helpen met de lekkerij in zijn vogelhok.  Mijn jongste broer heeft een mooi nieuw dak op de volière gelegd. Het oude was af en eerlijk is eerlijk hij heeft dit goed gedaan. Echter blijkt er nu met de regen een beetje lekkerij te zijn bij de toegangsdeur. Hier drupt het hard en als het zo blijft dan gat het ten koste van de deur. Mijn vader belt hem op om te vragen of hij dit wil komen repareren want hij wil zijn deur graag behouden. Broertje komt gaat aan de slag, maar ziet het even niet meer. Nie