Doorgaan naar hoofdcontent

Tijd voor verandering

NU ik elke woensdag thuis werk en de laatste weken ook op woensdag op de fiets heb gezeten heb ik vandaag het idee dat ik iets mis. Ik heb nog niet op de fiets gezeten, dus dat mis ik sowieso, maar er is iets anders wat ik mis. Ik kan er de vinger niet opleggen maar ik vind het wel vervelend, en heb ook geen idee wat ik er aan doen kan dat het gemis voorbij gaat. Misschien komt het ook wel omdat ik verkouden ben geworden, waardoor alles ook net een beetje anders is. Of komt het door het weer, wat best wel mooi is maar ook een beetje onbestendig. Ik weet het niet....

Zo'n anderhalf jaar geleden ben ik gestopt met het spelletje hattrick. Ik was er na 10jr wel even klaar mee. Ik was toentertijd al een paar jaar geen supporter meer, en was er echt zat van. De drang om elke zondag weer te kijken naar de wedstrijden en doordeweeks ook heel gespannen te kijken naar de resultaten van de doordeweekse wedstrijden en dan op vrijdag hopen dat je een goede training had... Het was klaar. Afgelopen zaterdag, kan ook zondag zijn geweest, kreeg ik een mailtje waarin stond dat er geruchten waren op hattrick dat ik misschien terug zou komen... Ik vond dit zo leuk dat ik het ook prompt gedaan heb. Alles bleek nog te werken, zelfs mijn oude team was nog in het spel. Jammer genoeg kon ik deze niet meer terug krijgen, maar het streelde mijn ego wel. Prompt nadat ik weer terug was, heb ik ook de C(hristelijke) H(attrick) F(ederatie) weer opgezocht, ik kreeg namelijk een maand supporter, om te zien of er nog oude bekenden het spel speelden. En inderdaad een enkeling blijkt het spel nog steeds te spelen ook met het supporterschap, anderen spelen ook ong steeds maar dan zonder supporterschap. Mij betrok een gevoel van heimwee...

Ik kreeg heimwee naar de momenten dat wij als jongelingen op een openbaar spel openlijk kon spreken over het geloof. Over moslims, christenen, hindoes enz... allemaal zonder dat er iemand was die ons dwars zat. Natuurlijk waren er die ons niet accepteerden,maar die club was zo klein... Wekelijks werd er gediscussieerd over een column die online was gezet. Of over een onderwerp wat iemand bezig hield. We waren heel actief om elkaar te helpen geloven, en duidelijk te maken wat het geloof voor ons betekende. Ik blijf weemoedig als ik daar aan denk. De ontmoetingen die er waren, ik koester ze.
Maar nu? Nu is diezelfde CHF verworden tot een kleine club die alleen nog jeugdspelers door geeft aan elkaar en af en toe iets zegt in een online opgezet café... Er wordt niet meer diepzinnig gesproken, er zijn geen opbeurende gesprekken meer... En ik heb mee afgevraagd of dit nu een afspiegeling is hoe het er in de echte wereld aan toe gaat?

Zijn wij ook gestopt met het inhoudelijk elkaar opbeuren om te gaan kijken wat de bijbel ons te zeggen heeft? Worden wij ook een klein clubje wat wel bij elkaar hoort, maar niet zo actief meer is? Als ik naar mijn leeftijdsgenoten kijk ben ik bang van wel... Als ik echter kijk naar de jeugd die er aankomt denk ik: Jullie zijn op de goede weg, maar houden jullie het wel vol?
Ik vraag me af of ik het zelf wel volhoud. Ik hoop dat jullie mee willen helpen om de discussie over wat goed is en wat niet nieuw leven in te blazen. Ik hoop dat jullie willen mee helpen om weer te laten zien dat christen zijn in deze wereld niet betekend dat je anders bent, maar wel dat je anders doet. EN als je geen christen bent maar toch deze normen aanhangt, wat let je om mee te doen? Misschien kunnen we van elkaar leren?!

Het gevoel van heimwee is er nog steeds, het gevoel van ik mis iets ook nog steeds maar het is wel minder geworden. Tijd om vooruit te kijken en de handschoen die ik heb gevonden op te pakken en door te geven!!!

Populaire posts van deze blog

Zonnehulp voor grijze wolken

 Vandaag weer ervaren dat het liedje wat Henny Huisman zingt bij de surprise show niet klopt. Het onverwachte is niet altijd de mooiste prijs. Het is vaak het diepste dal wat je kan overkomen. Of het brengt je even compleet van slag en ver weg in de gedachten. Mij leidde het vandaag gedurende een half uur even goed af van mijn werk. Het werd nog extra benadrukt omdat ik op de fiets heel erg bij mijzelf gekomen was. Net had ervaren dat ik over bepaalde dingen heen ben. Dat ik daar voor mijzelf grapjes over kan maken. En dan komt er zo'n bericht. Ik snap het niet, laat staan dat ik het begrijp.  Nu hoor ik jullie denken: Waar gaat het over? Maar omwille van mijzelf en anderen ben ik niet van plan hierover uit te weiden. Ik wil alleen schrijven over het feit dat sommige onverwachte dingen kunnen leiden tot mooie dingen, maar dat ik tot op heden vaak het tegenovergestelde ervaar. Dat het juist brengt waar ik niet van uitgegaan ben. En juist daardoor kwam ik in diepe zwarte gaten terech

Het einde van het perron

Met het gevaar dat het verkeerd uitgelegd gaat worden ben ik deze keer begonnen aan deze blog. Ik heb namelijk het gevoel dat ik aan beland ben op het einde van het perron. De trein is even terug al gestopt. Ben uit gestapt en heb de laatste meters per voet afgelegd. Uiteindelijk ging dit niet zo snel als toen ik in de trein zat, maar ben er wel gekomen. Nu sta ik op het het randje van het perron en staar. Staar in de leegte die ik voor mij zie. Er liggen rails maar er rijden geen treinen. Achter mij is het een drukte van belang, mensen die in en ut de treinen springen die aankomen en vertrekken. Maar ik zie ze niet rijden. Er komt geen trein achterop of voorbij, het is stil voor mij uit. Is dit nu het einde van mijn carrière? Ben ik nu klaar? Is er geen nieuwe uitdaging? Ik heb afgelopen weekend net een droom uitgesproken tegen de jongste, en nu zie ik mijzelf hier staan. Beetje dubbelop. Ik hoor geweldige muziek voorbijkomen op GNR en op SevenFM, maar het heeft deze keren geen invloe

Dankzij de broers

 In mijn gedachten ben ik al heel erg ver met deze blog, maar nu ik er aan wil beginnen heb ik helemaal niets meer in gedachten. Heb ik zoals zo vaak helemaal niets om over te schrijven, en dat terwijl er zoveel om ons heen gebeurd. Iets met plastic en geld, iets met stikstof, boeren, politici en ga zo maar door. Maar dat is niet mijn stiel van van schrijven. Neeh het moet gaan over mijzelf of wat mij bezighoudt. Grrrrrr hier kan ik niet tegen. Dit is net zoiets als het resultaat van het papa helpen met de lekkerij in zijn vogelhok.  Mijn jongste broer heeft een mooi nieuw dak op de volière gelegd. Het oude was af en eerlijk is eerlijk hij heeft dit goed gedaan. Echter blijkt er nu met de regen een beetje lekkerij te zijn bij de toegangsdeur. Hier drupt het hard en als het zo blijft dan gat het ten koste van de deur. Mijn vader belt hem op om te vragen of hij dit wil komen repareren want hij wil zijn deur graag behouden. Broertje komt gaat aan de slag, maar ziet het even niet meer. Nie